• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۶/۲۳ 
  • کد خبر : ۴۱۷۶
دستورالعمل بسیج ملی كنترل فشارخون

دستورالعمل بسیج ملی کنترل فشارخون بالا
بیماری پرفشاری خون اولین عامل خطر در مرگ و ایجاد ناتوانی در جهان و ایران است. این عامل خطر تا حدود زیادی قابل پیشگیری و البته کاملاً قابل کنترل است. حدود28.19درصد زنان و 25.73 درصد مردان (در دو جنس26.4 درصد) مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستند که در سنین مختلف درصدهای متفاوتی را شامل می‌شود. «بسیج ملی کنترل فشار خون»  از روز 27 اردیبهشت 1398 مصادف با روز جهانی کنترل فشارخون، جهت کنترل این بزرگترین عامل خطر مرگ و ناتوانی مردم در سراسر کشور شروع گردیده و تا پانردهم تیر ماه ادامه خواهد داشت. در این کمپین فشارخون تمامی افراد بالای 30سال ، بیماران کلیوی و زنان باردار در هر سنی اندازه گیری خواهد شد.
در جهان سالانه 10.4 میلیون نفر به علت بالا بودن فشارخون بالامی‌میرند و 218 میلیون سال ناتوانی و مرگ زودرس (DALY) ناشی از آن به جا می‌ماند. مهمترین دلیل این مرگ و ناتوانی، رژیم غذایی نامناسب و مصرف بالای نمک می‌باشد که اولین عامل در ایجاد بیماری پر¬فشاری خون است. بعد از آن مصرف پایین حبوبات، غلات، میوه ها و سبزی ها مسئول این مرگ‌ها و ناتوانی‌ها هستند. 
متأسفانه میزان آگاهی مردم از این بیماری درسطح پایین قرار دارد و این ارقام بین 21 درصدتا 65 درصد برحسب استان‌های مختلف، متفاوت است وکمتر از نیمی از مبتلایان از درمان مناسب و مستمر برخوردار می‌شوند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0