نکاتی که باید درباره فواید مصرف پروبیوتیک ها بدانید

به گزارش آوای سلامت به نقل ازwebmdپروبیوتیک ها یا همان باکتری های مفید به داشتن روده سالم کمک می کند. این باکتری ها به طور طبیعی در بدن شما یافت می شوند و می توانند از طریق برخی از مکمل ها یا غذاها نیز وارد بدن شوند.

پروبیوتیک چطور کار می کند؟

محققان در تلاش برای کشف کردن نحوه کار پروبیوتیک ها هستند. در این میان چند سالی است که معلوم شده فقدان باکتری ‌ها در روده به سلامت آسیب می ‌رساند؛ مثلا حیوانات آزمایشگاهی که در شرایط بدون باکتری و استریل رشد پیدا می ‌کنند، اکثرا سیستم ایمنی تکامل نیافته و روده ‌های آسیب پذیر دارند.

همین مساله می‌ تواند برای نوزاد انسان هم مصداق داشته باشد و نوزاد را نسبت به ابتلا به انواع آلرژی‌ ها و عفونت ‌های تهدیدکننده زندگی مستعد کند. حتی معلوم شده یکی از بیماری‌ هایی که پروبیوتیک‌ها با آن مقابله می ‌کنند، اگزما در نوزادان است.

انواع پروبیوتیک ها

لاکتوباسیولوس: این نوع از پروبیوتیک، رایج ترین نوع است و درماست و دیگر غذاهای تخمیر شده یافت می شود. این گونه از پروبیوتیک به درمان اسهال کمک می کند و به فرایند هضم در کسانی که لاکتوز موجود در شیر را نمی توانند تحمل کنند، کمک می کند.

بیفیدوباکتریوم: در برخی محصولات لبنی وجود دارد و به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر و برخی شرایط دیگر کمک می کند.

پروبیوتیک در واقع به حرکت غذا در روده شما کمک می کند. برخی شرایط بهداشتی که پروبیوتیک برای آنها سودمند است عبارتند از:

سندرم روده تحریک پذیر

بیماری التهابی روده

اسهال های عفونی ناشی از ویروس ها، باکتری ها، و یا انگل ها

بیماری های پوستی مانند اگزما

سلامت دستگاه ادراری

پیشگیری از سرماخوردگی و آلرژی

بهداشت دهان و دندان

در واقع می ‌شود گفت پروبیوتیک ‌ها، سیستم ایمنی بدن را تمرین می ‌دهند تا در برابر باکتری‌ های بیماری ‌زا هم از خودش واکنش خوبی نشان دهد.

یک نکته جالب دیگر:

مردم ژاپن عادت به مصرف نوشیدنی به نام یاکولت دارند که نوعی ماده پروبیوتیک است و معلوم شده علت پایین بودن شیوع عفونت مثانه در این کشور، مصرف همین نوشیدنی است.

نکاتی که نباید فراموش کنید:

اثربخشی پروبیوتیک ها تا زمانی است که پروبیوتیک مصرف شود. نمی ‌شود گفت یک سال پروبیوتیک بخورید و خودتان را بیمه کنید. مصرف این مواد باید مداوم باشد.

مکمل‌ های غذایی به صورت قرص باید حتما دارای روکش محافظ باشند تا باکتری‌ های مفید، حین عبور از معده، در اسید معده از بین نروند.

فرآورده‌ های لبنی، بهترین حامل پروبیوتیک ‌ها محسوب می ‌شوند.

موز، عسل، مارچوبه، کنگر فرنگی، سیر و پیاز حاوی موادی هستند که باعث می‌ شود باکتری ‌های پروبیوتیک بهتر رشد کنند. البته برای اثر بخشی باید مقادیر زیادی از آن‌ها مصرف شود.

افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌ کنند، دچار اسهال، عفونت مخمری مهبل و یا دچار سوء تغذیه هستند، در اولویت مصرف پروبیوتیک‌ ها قرار دارند.


«به نقل از سایت وزارت بهداشت»

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر